måndag 18 augusti 2014

hUr jaG gÖR rOsT pÅ nYA sAkeR

Först gör man rent det man ska måla. Tex slipar med sandpapper på trä, tar rödsprit på metall osv.

Jag börjar med svart hobbylack från panduro, låt torka. 
Sen kör jag med de tre andra flaskorna som jag själv har köpt från www.art4fun.se men de finns säkert på fler ställen på nätet.

Jag börjar ibland med Matte Sealer, som en primer låter den torka och tar den ibland oxå två lager.
Sen tar jag Steel Metallic, det är en metallfärg, målar ett lager som får torka, sen målar jag igen och innan den har torkat tar jag Rapid Rust. Det är det här lagret som gör att det börjar rosta. Jag målar tills jag tycker att det är ok. Då får den torka och när jag tycker att rostprocessen är klar så förseglar jag det hela med att måla på Matte Sealer igen.

Då kan det tex vara från cement till att se ut som järn. Men jag har även gjort en flaska till oljelykta så det går på alla material.

Så lycka till och testa er fram. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar