torsdag 22 augusti 2013

Mönster på min Hello Kitty

Här kommer äntligen mönstret på min Hello Kitty som jag lovat


Jag ska försöka förklara hur jag gjort, då jag inte är van att skriva mönster men om ni undrar över något eller att jag har skrivit fel så hör gärna av er så jag kan rätta till det.

Jag hade ett lite grövre, mjukt garn och virkade med virknål 2,5. Jag ville försöka få den så stor som möjligt utan att bli gles.  Men du väljer själv hur du vill göra.

Huvud:
6 fm i magisk ring
Öka sedan 8 - 10 varv (beroende på storlek)
med att virka första varvet 2 fm i de 6 fm=12 fm
V2. 1 fm, 2 fm i nästa osv varvet ut = 18 fm
V3. 1 fm i de två första fm, 2 fm i 3:e fm osv varvet ut=24 fm
osv osv öka 6 fm för varje varv till varv 8-10
Virka sedan 8-10 varv med 1 fm i varje fm.
Ta sedan ihop 6 fm på varje varv minst fem varv



Öron:  2 st
6 fm i magisk ring
Öka tre varv = 24 fm
Viks dubbel vid montering, ingen fyllning


Kjol:
6 fm i magisk ring
Öka så många varv till kjolen fått rätt längd
Virka sista varvet i bakre mb.
Ta sedan ihop men här tas ihop fler än 6 fm för att få en platt rumpa så hon kan sitta.
Tyvärr har jag ingen koll hur mycket jag tog ihop utan prova dig fram.
Virka sedan en volang i de maskor som syns där du virkade i bakre maskbågen.
Där kan man göra lite som man vill tex 1 sm, 1 hst, 1 st, 1 dst, 1 st, 1 hst, osv osv eller att du virkar 2 dst i samma på mitten i stället för 1, för att få mer volang


Ben: 2 st
6 fm i magisk ring
Öka två varv=18 fm
Virka ett varv med 1 fm i varje fm i bakre mb.
Virka sedan ca 10 varv ta ihop några m på sista varvet.

Arm: 2 st
6 fm i magisk ring
Öka ett varv = 12 fm
Virka ca 10 varv ta ihop några m på sista varvet.

Rosett:
 ca 7 lm
1 fm i varje lm med början i  andra lm från nålen
1 lm vänd
1  fm i varje fm
osv ca 4 varv
Ta av en tråd och knyt runt om på mitten så du får en rosett.

Nu är det bara att fylla och montera ihop lilla Kitty och sy på ögon, morrhår och nos/mun.

Jag virkade också ett hjärta som Kitty fick hålla i men det kan ju lika gärna vara en blomma, nalle eller ja ingenting alls.

Hoppas ni kan förstå hur jag gjort
LYCKA TILL!
och hör gärna av er =)







1 kommentar:

  1. Tack så hemskt mycket....nu vet jag vad jag ska börja med nu när min syjunta kör igång :)

    SvaraRadera