torsdag 22 augusti 2013

Mönster virkad vimpel

Hur jag gjorde den här virkade vimpeln


Då jag fick förfrågan hur jag gjorde den här vimpeln tänkte jag försöka förklara det lite enkelt.
Jag gjorde några vita flaggor, med lösa hjärtan som jag sydde på och några mormorsrutor (fast trekanter).

Vita flaggan:
Där mätte jag ut ungefär hur bred upptill jag ville ha.
Med det här garnet blev de ungefär 20 lm.
Gör sedan  1 fm i var och en av lm med start i andra m från nålen.
1 lm vänd
gör 1 fm i var och en av m med start i andra m (hoppa över första) osv osv
Hoppar man över första maskan på varje nytt varv så blir det en maska mindre för varje varv och man får en trekant.
Fortsätt tills du bara har en maska kvar då virkar du runt hela arbetet och gör tre maskor i hörnen.

Hjärtat:
Har jag gjort från den här bloggen

Mormorsrutan:
V1: 9 m runt en magisk ring och slut dem med en sm

       (första st på varje varv görs med 3 lm)

V2: 3 lm 2 st  i  samma som sm, 3 lm, 3st i samma som
        tidigare
        3 st i 3:e fm, 3 lm, 3 st i samma som tidigare
        3 st i 3:e fm, 3 lm, 3 st i samma som tidigare
V3:  3 st mellan två stolpgrupper
        3 st mellan nästa stolpgrupp (runt lm), 3 lm, 3 st (runt lm som tidigare)
        3 st mellan nästa stolpgrupp
        3 st mellan nästa stolpgrupp (runt lm), 3 lm, 3 st (runt lm som tidigare)
        3 st mellan nästa stolpgrupp
        3 st mellan nästa stolpgrupp (runt lm), 3 lm, 3 st (runt lm som tidigare)
V4:  3 st mellan två stolpgrupper
        3 st mellan nästa stolpgrupper
        3 st mellan nästa stolpgrupper (runt lm), 3 lm. 3 st (runt lm som tidigare)
        3 st mellan nästa stolpgrupp
        3 st mellan nästa stolpgrupp
        3 st mellan nästa stolpgrupper (runt lm), 3 lm, 3 st (runt lm som tidigare)
        3 st mellan nästa stolpgrupp
        3 st mellan nästa stolpgrupp
        3 st mellan nästa stolpgrupper (runt lm), 3 lm, 3 st (runt lm som tidigare)
V5: som V4 men en extra enkel stolpgrupp "i mitten"
V6:  Virka fm runt hela arbetet med 3 fm i hörnen.
Byt färg på de varv du själv vill

Montera ihop:
Virka så många lm som du tror du vill till vimpeln för att knyta upp den.
Virka sedan fast flaggorna med fm med början i den mittersta fm i hörnet.
Sedan virkar några lm mellan varje flagga så du får det mellanrum du själv vill ha.
När alla flaggor är fastvirkade så virkar du lika många lm som du gjorde i början av vimpeln och virkar sedan tillbaka med fm på hela arbetet. Då har du fått en stadig kant upptill på vimpeln och "snörena" att knyta med är rejäla.

Sy fast hjärtan på de enfärgade flaggorna så är vimpeln klar.

Hör gärna av er om jag surrat till beskrivningen någonstans så jag kan rätta den, eller om du bara undrar över något som jag varit otydlig med.



Varmt lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar