lördag 3 augusti 2013

Mönster till Hello Kittyruta som tex mormorsruta

Hello Kittymormorsruta.



Har fått frågan om mönster på Kittyrutan, men då jag bara har en liten kladd på hur jag gör, så ska jag försöka renskriva och förklara mig så gott jag kan, så här kommer mönstret. Då jag inte alls är van att skriva mönster hoppas jag ni förstår hur jag menar.

Jag har här gjort Kitty i lite grövre garn än i filtarna som jag gjort tidigare. Det blir finare med lite grövre garn för det blir lite tätare.

Börja med vitt garn till katthuvudet och virka runt, runt...

Lägg upp 7 lm.
6 fm med början i andra lm från nålen + 3 fm i sista m
5 fm på undre sidan + 2 fm i sista m
2 fm i första m
5 fm
2 fm i samma m (hörnet)
1 fm ( mitt på bågen)
3 fm i samma m (hörnet)
5 fm
3 fm i samma m (hörnet)
2 fm (i bågen)
2 fm i samma m (hörnet)
6 fm
2 fm i samma m (hörnet)
2 fm
3 fm i samma m (hörnet)
7 fm
3 fm i samma m (hörnet)
3 fm
2 fm i samma m (hörnet)
7 fm
2 fm i samma m (hörnet)
3 fm
1 sm dra åt lite hårt
1 fm + 1 stolpe i samma m
1 stolpe + 2 dubbelstolpar i samma m
1 stolpe + 1 halvstolpe i samma m
5 fm
1 halvstolpe + 1 stolpe i samma m
2 dubbelstolpar + 1 stolpe i samma m
1 stolpe + 1 fm i samma m
1 sm dra åt lite hårt
3 fm
2 fm i samma m
2 fm i samma m
2 fm i samma m
9 fm + 1 sm i sista av de 9 fm

Byt färg om man vill och fortsätt ( här har jag tagit svart runt huvudet)
3 fm
1 sm
2 fm
2 fm i samma m
2 fm i samma m
10 fm
2 fm i samma m
2 fm i samma m
3 fm
1 sm
5 fm
2 fm i samma m
10 fm
2 fm i samma m
2 fm

Byt ev färg och börja med stolpgrupperna som i mormorsrutan.
Stolpgrupperna görs runt katten lika som ni tänkt på övriga arbetet, för att det ska bli lätt att virka ihop.

Rosett:
Lägg upp 7 lm
virka 6 fm i andra m från nålen
1 lm vänd
6 fm
1 lm vänd
6 fm  (gör fler varv om rosetten skall vara större)
ta av garnet men spara lång tråd för att sy fast den.
Jag tar en extra tråd runt mitten och knyter åt så den får en midja. Jag brukar också vira runt tråden några varv så det ser ut som ett band på mitten.
Sy fast rosetten och gör ögon, morrhår och nos efter önskemål.







Här ser ni stolpgrupperna i Kittyrutan som matchar mormorsrutans stolpgrupper.
Eftersom jag i den här Kittyrutan använde lite grövre garn gjorde jag lägre stolpgrupper än tidigare filtar.



Här ska fler Kitty göras så får vi se vad det blir av de här.

Håll tillgodo =)
Hoppas ni förstår min beskrivning och jag önskar er alla lycka till och att det blir många Kitty föremål.

2 kommentarer:

  1. HEJ! HAR DU HJÄRTMÖNSTER?
    ENKLA MEN INTE FÖR SMÅ.
    ÄR NYBÖRJARE PÅ DET HÄR:))
    MVH EVA MARIANNE SVENSSON61@GMAIL.COM

    SvaraRadera
  2. Hej
    Nej jag har nog inget eget mönster på hjärtan men jag råder dig att gå in på bautawitch.se och titta på hennes fantastiska sida. Hon har hjärtan av olika slag.
    Lycka till
    Sara

    SvaraRadera