måndag 20 januari 2014

Mönster på virkad sallad

Virkade salladsblad till Louis kök.


Ska virka en del mat till Loui som älskar att röra i grytor och ruska/skaka på stekpannan. Började med att försöka mig på sallad. Jag hittade inget mönster så jag fick prova mig fram.

Så här blev resultatet. 
Några som ville ha mönster på dem så jag ska försöka mig på att beskriva lite vad jag gjort.

Jag har gjort dem lite olika stora så det blir mest en förklaring och sen är det lite fria händer. Men här kommer en liten förklaring.

Jag har virkat i grovt garn, Järbo Soft Cotton i vitt, ljusgrön och lite mörkare grön. Virknål 3,5

Börja med vitt garn
Lägg upp ca 14-17 lm.
(De tre sista lm blir nu första dst)
Gör 1 dst i 3:e lm från nålen. (Nu har du två dst)
Gör 1 eller 2 dst till i följande 1 eller 2 lm.
Fortsätt med ca 5 fm (1 i varje m) 
1 sm i nästa
Nu har du några lm kvar
Ta av garnet

Nu tar du den ljusa gröna och börjar i den breda delen, första dst
1 fm i sista lm (den som är första dst)
1 fm i dst, 1 fm i nästa, 1 fm i nästa, ev en till fm i nästa 
1 hst i nästa, några ca 4-5 stolpar i följande 4-5 m, 
nu gör du dst i de m som är kvar, i sista vita m gör du 4 dst till
(nu fortsätter du runt på andra sidan av det vita garnet)
ca 4 dst i följande 4 m
3-4 stolpar i följande 3-4 m
1 hst i nästa m
nu ska du kunna göra ca 4 m i de sista 4 m
Då är det ljusgröna varvet klart.

Byt till det mörkare gröna
Börja med fm i 6:e eller 7:e m det som är en hst eller st 
1 fm i nästa m och 2 lm och 1 fm i samma m som förra,
1 fm i nästa m och 2 lm och 1 fm i samma m som förra.
fortsätt så varvet runt 
avsluta med någon fm ca 5-6 m innan slutet ta av garnet.
Det det mörkgröna går inte hela varvet runt.

Fäst trådarna och hoppas nu att ni förstår min klumpigt förklarade beskrivning.
Men eftersom jag inte gjort något så exakt och bladen får vara lite olika så är det bara att knåpa på =)

Stort lycka till och hör av er om jag krånglat så mycket att ni inte förstår vad jag menar.
För jag förklarar så gärna =)


8 kommentarer:

  1. Så fina! Vad roligt att jag hittat till din blogg! Du håller på med mycket som jag också gör..kul!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. De var verkligen snygga. Tack för mönster. Det ska jag testa

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni, vad glad jag blir.
    Ha en bra dag ni med och lycka till!
    Sara

    SvaraRadera
  4. Så fina! Ska genast virka några till mina barnbarn. /Susann

    SvaraRadera
  5. Hej ... oj oj oj ... vad här var mycket att glo på , hit måste man nog komma snart igen.. häftigt med virkade salladsblad alltid kul hälsa på hos nya bloggare .. ha det bäst ..

    SvaraRadera
  6. Kul att ni hittar hit och ännu roligare att jag kan dela något med er. Hoppas ni får glädje av mina mönster och lite inspiration från bloggen.
    Tack snälla ni och ha de bäst ni med =)
    Sara

    SvaraRadera
  7. Vsd använder du för garn & virk nål. Jötte fina grejer du gör

    SvaraRadera
  8. Tack Bea
    Jag har i salladen använt järbos virkgarn som heter soft cotton och virknål 3,5
    kan vara något annat garn på det mörkgröna men det hade ungefär samma grovlek och var ganska lika. Men du kan använda andra garner oxå. Är garnet lite tunnare blir salladen bara lite mindre så då ökar du på antalet maskor bara från början.
    Lyck till =)

    SvaraRadera