torsdag 14 december 2017

Gör eget papper 📜🗞

Måste testa innan barnbarnen kommer, då vi ska göra eget papper, så jag vet att det fungerar. 

Börjar med att riva tidningar 
och lägga i blöt. Fick ligga över natten. 
Jag rev två tidningar. 

Ta stavmixern och kör så det blir en sörja. 


Fyll på med mer vatten, 
det ska vara en  lös sörja. 


Två lika stora ramar. En med nät. 


Lägg ramen med nätet uppåt, 
lägg den öppna ramen ovanpå. 
Håll ihop de båda ramarna när ni doppar ner dem i pappersmassan. 


Lyft upp ramarna som fyllts med pappersmassa. 


Låt vattnet rinna genom nätet. Ta bort den övre ramen utan nät. 


Vänd ramen med massan på en handduk. 


Nu får de ligga och torka. 


Jag provade även att riva och klippa ut motiv från servetter. Tog bort alla lager så det är bara det med trycket kvar på servetten och la det på de blöta arken. 


Jag tog efter en stund en torr handduk och la den ovanpå och strök med ett strykjärn för att få de så slät som möjligt. Det får jag nog även göra när de har torkat helt. 


Nu får de ligga och torka tills i morgon.
Så får vi se om det här blir papper. 

I morgon ska jag hämta några Sportbladet som är rosa, får se om det blir lite trevligare färg på arken då. 
För i morgon kommer barnbarnen och vi ska göra papper tillsammans. 

Lycka till och prova ni med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar